I enkelte tilfeller er det de aller nærmerste som inspirerer oss mest, og dette er virkelig tilfellet for grunnlegger og CEO for GLAS, Christoffer Sundberg og hans mor, Laila. Med opprinnelse i Luleå, en liten by i Nord-Sverige, grunnla Christoffer GLAS når han innså at Laila ikke kunne finne lesebrillene sine, de som fikk henne til å føle seg selvsikker og passet hennes stil.
Vi satt oss ned med Christoffer og Laila i hans leilighet i Sør-Stockholm for e en kopp med kaffe, mens de gikk gjennom noen design og prøver for kommende kolleksjoner. Sammen avslører de den fullstendige historien bak GLAS. Fortsett å lese for å bli bedre kjent med det som definerer parets forhold som mor og sønn, og deres livslange oppdrag for å se det vakre i små ting i hverdagen, og det med deres egne ord.
På en solrik dag i 2018 møtte Christoffer sin mor for en kaffe på et hotell i Stockholm. Han spurte henne hvorfor lesebrillene hennes ikke matchet hennes personlighet og stil, hvorpå hun svarte at hun aldri hadde funnet noen som gjorde nettopp det.
Christoffer:
"Jeg begynte å snakke med mamma om hva vi hadde rundt oss som bare var nødvendigheter, men som folk hadde gjort til noe vakkert. Vi satt oss ned og fikk oss en kaffe. Mitt hode var var fokusert på alle vakre ting rundt oss. Hun la sine lesebriller på bordet og var nærmest skamfull over dem. Plutselig bare slo det meg - dette er en nødvendighet i hverdagen som har blitt forsømt og glemt. Hvorfor lager vi ikke lesebriller som faktisk er vakre?"
Etter denne aha-opplevelsen gikk det opp for Christoffer at moteriktige lesebriller var noe som var vanskelig å finne. Vanlige lesebriller på bensinstasjoner eller apoteker var alle laget uten omtanke for detaljer, design eller kvalitet, og de manglet den unike stilfølelsen.
Christoffer:
"Mamma har alltid vært en god rollefigur med tanke på hvordan hun alltid har prøvde å forbedre hverdagslivet og stilen. Da jeg var ung var det verste jeg visste å være med i butikker. Jeg satt meg ofte ned på en stol og ventet på henne. Ettersom jeg vokste opp innså jeg at ingen av de kjente merkene var laget for henne. Det å observere henne gå rundt i butikkene, i forsøk på å finne noe som var laget for henne. Hun tok ofte opp en skjorte eller noe og sa, "Denne er ikke noe for meg. Jeg er for gammel for dette!" Jeg tror det festet seg mer til meg enn jeg trodde det ville i det øyeblikket."
Det var dette som førte til at Christoffer avviste ideen om at kvinner i en viss alder skulle passe inn i en enkel form, rett og slett på grunn av et dårlig tilbud fra livsstils- og motemerker. Det samme året ble GLAS født, med et mål om å assosiere aldring med styrke, selvbevissthet og fornyet selvtillit.
Christoffer:
"Det spiller ingen rolle om du har kommet opp i en viss alder, du må fortsatt ta skrittene fremover og være modig. Alt starter med et lite skritt, og jeg liker å tro at lesebriller kan være det første skrittet."
Laila husker med stor stolthet den gangen da Christoffer nådde sin første milepæl etter grunnleggelsen av GLAS, selv om hun erkjenner at det ikke alltid var en lett reise for ham.
Laila:
"Jeg husker faktisk en gang da Christoffer ringte meg akkurat han startet GLAS, og følte seg svært motløs. Vi snakket lenge og jeg gjorde mitt beste for å motivere ham. Jeg følte meg sterk på den tiden selv, så jeg hadde energien til oss begge. Plutselig sa han "Mamma! Vent et øyeblikk! Jeg har nettopp solgt et par briller!" Og jeg sa "Ja! Dette er begynnelsen!"
Paret har et bånd som er unikt for sin nærhet, og karakteriserer forholdet de deler som mor og sønn som ekstremt positivt og støttende.
Christoffer:
"Jeg vil beskrive forholdet vårt som veldig nært. Vi snakker hele tiden. Når jeg hører om forholdet min venn har til foreldrene sine, blir jeg ofte overrasket, noen snakker bare med dem en gang i måneden! Det er utenkelig for meg."
Laila:
"Det er mye humor i forholdet vårt. Vi er rett og slett positive; hvis det oppstår en hindring - kommer du over det. Jeg tror du er født positiv."
Christoffer forklarer at han alltid ble inspirert av moren gjennom hele barndommen sin. Fra han var ung fostret hun frem en lidenskap i ham i det å sette pris på de enkle tingene i livet - et syn som de fortsatt deler i dag. Christoffer:
"Min lidenskap for matlaging kommer fra mamma. Da jeg var liten, var det alltid et slags måltid som kokte borte på komfyren. Kjøkkenet har alltid vært et viktig sted. Vi hadde ikke mulighet til å reise mye den gangen, så vi fant gleden i å prøve ut en ny rett eller tok bare med det tilberedte måltidet for å spise det ute i stedet."
Laila:
"Hvis vi reiste et sted, ville vi reist til hytta vår i Arvidsjaur, i Nord-Sverige. Vi lagde mat sammen og bakte brød. Vi hadde knapt strøm på hytta og det var absolutt ikke innlagt vann."
Christoffer:
"Når du fjerner komforten du har i hverdagen, begynner du å se virkelig vakre ting. Du ser vannet og du ser blomstene, og du setter pris på alt. Jeg tror det er sentralt i forholdet vårt, å finne det essensielle. På denne måten er det å tilbringe tid med familien også viktig for meg."
Moralsynet til GLAS er at de små tingene i livet er noe som skal feires, og merket har vokst på den faste troen på å forbedre hverdagen gjennom å skape en livsstil rundt det som får deg til å føle deg positiv; fra snille mennesker og egenomsorg til vakre ting. Dette er et mantra som Christoffer lever etter, ikke bare gjennom GLAS, men også når han er hjemme med familien.
Christoffer:
"Mamma var en stor inspirasjon for meg i denne forbindelse, ettersom hun alltid tok de små tingene og satte dem i et fint sted. Da vi vokste opp ble vi oppmuntret til å se det gode i det verdslige essensielle."
Laila:
"Jeg tror jeg også alltid oppfordret deg til å se på den positive siden av ting. Først når noe forferdelig skjer, vil du ikke være i stand til å se en løsning, men med tiden må du finne nøkkelen til å løse problemet og få noe godt ut av det dårlige."
Utover GLAS er det å bli forelder selv noe som har gjort det mulig for Christoffer å videreføre denne praksisen med å finne glede i de små tingene, og se det i et helt nytt lys. Han håper også at dette er noe som kontinuerlig vil inspirere til nye produkter og nye retninger for merkevaren i tiden som kommer.
Christoffer:
"Nå som jeg har en datter på tre måneder, setter vi oss ned og bare ser på noe hverdagslig og banalt, som en gaffel eller en blomst. Alt er så vakkert for henne. Hun ser dem for første gang, og det gjør jeg også! Og det er slik jeg vokste opp. Jeg tror jeg har det med meg i ryggraden, det å virkelig stoppe opp og prøve å se det vakre i hverdagslige ting."
Registrer deg for å motta eksklusive tilbud, tidlig tilgang til nye produkter og inspirerende innhold ved å oppgi e-posten din nedenfor, og nå får du 10% avslag på din første bestilling.
Registrer deg for å motta eksklusive tilbud, tidlig tilgang til nye produkter og inspirerende innhold ved å oppgi e-posten din nedenfor, og nå får du 10% avslag på din første bestilling.